Søvnmangel under vægttab?

– Så mange timer skal du sove

Vi har altid fået at vide, at en god nattesøvn er vigtig for kroppen og for vores præstationsevne dagen efter – men hvor vigtig er søvn under et vægttab, og hvor mange timer skal man så egentligt have? Læs mere her.

Naturligt og Bæredygtigt Omega-3

Naturligt & Bæredygtigt

For dig & vores natur

Spar op til 25% på alle ordre

Spar op til 30%

Opnå rabat på alle ordre

Du får altid Gratis fragt

Hurtig & GRATIS fragt

På alle ordre til pakkeshop

e-mærket for din sikkerhed

e-mærket webshop

- naturligvis!

Søvnmangel under vægttab? – Så mange timer skal du sove

En god nattesøvn er nødvendig for kroppens genopbygning, immunforsvar og kognitive funktioner så som indlæring og hukommelse. De fleste har prøvet at sove dårligt en nat, og kan så dagen efter konstatere, at det både påvirker humøret, ydeevnen og ens koncentration.

Søvn generelt

Det generelle søvnbehov for voksne er i gennemsnit 7,5 time, men med store individuelle forskelle. Det vigtigste er, at man føler sig udhvilet, og ikke er søvnig i løbet af dagen. Nogle mennesker kan holde sig kørende på 6 timer, hvor andre skal have 9 timer.

Generelt handler det om at have et regelmæssigt sovemønster hver nat, så man ikke ligger i søvnunderskud i hverdagene, for så at sove igennem hele weekenden.

Søvnmangel under vægttab - Hvor mange timer skal man sove?

Søvn og vægttab

Vi ved, at vi skal ligge i kalorieunderskud for at tabe os. Derudover er der forskellige fordelinger af kulhydrat, fedt og protein, som er optimalt for at holde kroppen sund og rask. Søvn er dog ikke et så veldiskuteret emne, når man sætter sig for at tabe sig, og det i sig selv kan være grund nok til, at man ikke taber sig, eller taber muskelmasse fremfor fedt.

I et studie fra 2010 fandt man, at ‘Søvnmangel under vægttab’, hos forsøgspersoner, resulterede i dårligere fedttab og vedligeholdelse af vægt, større sult og reduktion i energiforbrug. 1 Personerne kørte en periode med 8,5 times søvn om natten, og en periode med 5,5 timers søvn. Personerne opholdt sig desuden i et laboratorie hele forsøget igennem for at være sikre på, at de overholdt kostplan og ikke tog en lur i løbet af dagen.

Selvom de i begge perioder tabte omkring 3 kg, var kvaliteten af vægttabet slet ikke det samme. I perioden med 8,5 timers søvn, tabte forsøgspersonerne sig i gennemsnit 1,4 kg rent fedt, hvor de i perioden med 5,5 time kun tabte 0,6 kg fedt. Desuden tabte de, i perioden med 8,5 timer mindre muskelmasse (-1,5kg) end de gjorde i perioden med 5,5 timer (-2,4 kg).

Flere studier indikerer også, at man generelt vil klare sig bedre under et vægttab, hvis man får med tilstrækkelig søvn. Desuden vil man, i et søvnunderskud, føle sig mere udmattet, og derfor også føle sig mere sulten – det er kroppens måde at signalere, at den har brug for ekstra energi på, enten i form af kalorier, eller ekstra søvn. Derfor vil mange f.eks. spise flere kalorier de dage, de er i søvnunderskud, og føle sig mere sultne end de dage de er udhvilet.

En anden faktor er den fysiske aktivitet. Hvis man ligger i et søvnunderskud vil man som udgangspunkt ikke have den energi, der skal til, for at kunne udføre konditions- eller styrketræning, og derved ikke kunne forbrænde de ekstra kalorier, man har indtaget.

En anvendt kompensation for søvnmangel forud for træningen er koffeinrig kaffe eller pre-workout pulver for at kunne give den en skalle i træningscentret, hvor man ellers kunne fokusere på at få nok søvn i stedet – dette er både mest naturligt, og generelt en bedre løsning for helbredet.

Søvn er sundt og strengt nødvendigt

En god nats søvn er altså essentiel for både krop og sjæl. Vi skal i gennemsnit sove 7,5 time hver nat, og ikke kun i hverdagene. Dog er vi alle forskellige, og nogle har det bedst med kun at få 6 timer.

Under et vægttab er det vigtigt at få nok med søvn, da det ellers både går ud over ens fedttab, muskelmasse, overskud og energi til resten af dagen – på den måde forværres chancerne også for fysisk aktivitet, og chancen for at indtage flere kalorier forøges.

Gode råd til søvn og hvile

Få 7-9 timers søvn HVER nat

  • Gå i seng på samme tid af døgnet
  • Skær ned på koffein og alkohol sidst på dagen
  • Sov i et mørkt og stille rum, med en neutral temperatur, for bedre søvnkvalitet
  • Undlad at kigge ind i en skærm 1 time før sengetid

Kilder til ‘Søvnmangel under vægttab’:

www.netdoktor.dk – søvn Psykiatrifonden – SOV GODT!

Studier af ‘Søvnmangel under vægttab’:

(1) Nedeltcheva AV, Kilkus JM, Imperial J, Schoeller DA, Penev PD. Insufficient sleep undermines dietary efforts to reduce adiposity. Annals of internal medicine. 2010

(2) Chaput, J.P. Tremblay, A. Adequate sleep to improve the treatment of obesity. CMAJ 2012

(3) Thomson, CA. Morrow, KL. Flatt, SW. Wertheim, BC. Perfect, MM. Ravia, JJ. Sherwood, NE. Karanja, N. Rock, CL. Relationship between sleep quality and quantity and weight loss in women participating in a weight-loss intervention trial. Obesity (Silver Spring) 2012

Bæredygtig Omega-3 fra Krill

Myter Om Forbrænding

Kan man virkeligt øge sit stofskifte for at tabe sig? Hjælper Chilli og kaffe?

Bedst i test af krill olier 2019

Er Det Sundt At Faste?

Er det sundt at faste som en del af en detox eller slankekur?

Hvad er omega-3 godt for?

Hvad er fosfolipider?

Hvad gør fosfolipider til noget specielt i forhold til andre omega-3 fedtsyrer?

Abonner på vores Nyhedsbrev om Sundhed

Modtag gode råd og artikler om sundhed fra vores helt egen ernæringsekspert én gang om ugen samt sunde opskrifter og meget mere. Abonner nu.

vipra | natural choices ApS

Kosttilskud skal altid være 100% naturligt, have høje værdier og give det bedste resultat for dig. Derudover skal produkterne være helt rene og fri for skadelige stoffer, 100% bæredygtigt og så skånsomt for vores miljø som muligt. Det synes vi i hvert fald.

Vi er naturligvis e-mærket
Trust Ecommerce Europe

Betalingsmuligheder

Betal med DanKort, Visa, MasterCard, Maestro og MobilePay
Hurtigt check-ud med Google Pay