Omega-3 Kilder

Omega-3 købeguide

Omega-3 kilder

Omega-3 er yderst vigtig for at vores krops sundhed. Uden omega-3 vil vores krop ikke kunne fungere optimalt. Det betyder, at ønsker vi at leve et langt og sundt liv, skal vi sikre os, at vi får nok omega-3 – hver dag.

Der findes i dag flere omega-3 kilder, end der gjorde for bare 10-20 år siden. Derfor er spørgsmålet ofte ”hvilke omega-3 kilder findes der?” for at vi kan få dækket vores daglige omega-3 behov.

I denne blogartikel vil jeg komme ind på de 3 mest anvendte omega-3 kilder og kort om, hvordan vi optager omega-3 fra de enkelte omega-3 kilder.

For der er faktisk en større forskel på optagelsen af de vigtige omega-3 fedtsyrer, når man ser på de forskellige kilder.

Fiskeolie, Krill olie og plantebaseret omega-3
Fiskeolie, Krill olie og plantebaseret omega-3
En fisk og Fiskeolie

Omega-3 kilder:

Fiskeolie

Fiskeolie er den mest kendte form af omega-3 kilderne. Det er også den kilde, som har været anvendt i længst tid som kosttilskud.

Man kan få mange typer af fiskeolie. Hvis ikke andet er påført, kan man som regel gå ud fra, at der er tale om sardiner. Sardiner er en god og billig omega-3 kilde.

Andre typiske kilder kan være laks, som er populært og består som regel af 40-60% laks blandet med sardiner. Her er der som regel tale om opdrættet laks.

Det er dog ikke en bæredygtig kilde, når det kommer til fisk, som er opdrættet. Laks er altid fra fiskeopdræt og belaster miljø samt indeholder flere giftstoffer. Læs mere her.

Fedtsyrerne i fiskeolie består af triglycerider. Triglyceriderne skal  i første omgang omdannes til fosfolipider i leveren, før de kan optages og udnyttes i kroppens celler.

En proces hvor ca. 80% af de vigtige omega-3 fedtsyrer går tabt og kun 20% når ud til kroppens celler for at gøre gavn.

Fordele ved fiskeolie:

  • Mange forskellige produkter at vælge i mellem
  • En billigere løsning

Ulemper ved fiskeolie:

  • Kun ca. 20% optagelse af de vigtige omega-3 fedtsyrer
  • Pris og kvalitet hænger meget sammen
  • Er hverken en bæredygtig eller miljøvenlig kilde
  • Fiskebøvs
En fisk og Fiskeolie

Omega-3 kilder:

Krill olie

Krill olie er en af de nyere, men også mindre kendte former for omega-3 kosttilskud. Krill olie er blevet mere og mere populært, da krill olie har flere helsemæssige fordele end fiskeolie. Samtidigt er krill olie en 100% bæredygtig kilde.

Krill olie kommer fra krill, som ligner bitte små rejer, og lever i store stimer omkring Antarktis. Her lever de hovedsageligt af plankton.

Da krill lever i bunden af fødekæden, ophober krill ikke tungmetaller, mikroplastik og andre skadelige stoffer. Til sammenligning lever fisk hovedsageligt i midten og den øvre del af fødekæden, og ophober derfor flere skadelige stoffer.

Fedtsyrerne i krill olie består af fosfolipider, som straks kan optages af dine celler straks uden først at skulle omdannes.

Dette betyder, at man optager 100% af de vigtige fedtsyrer, selvom der som udgangspunkt vises lavere niveauer af DHA- og EPA-fedtsyrerne på indholdslisten af krill olie.

Fordele ved krill olie:

  • 100% fri fra miljøforurening
  • 100% optagelse af de vigtige omega-3 fedtsyrer
  • 100% bæredygtigt

Ulemper ved krill olie:

  • Kan være et dyrere produkt
Krill fra Antarktis
Krill fra Antarktis
Nødder og plantebaseret kapsler

Omega-3 kilder:

Plantebaseret omega-3

Plantebaseret omega-3 er den nyeste form af omega-3 kilderne – en kilde, som især er blevet populær blandt veganere og vegetarer.

Nogle af de mest anvendelige kilder er hørfrø, valnødder, chiafrø og hampfrø. Plantebaseret omega-3 har den fordel, at den indeholder lavere niveauer af miljøskadelige stoffer i forhold til fiskeolie. Samtidig er plantebaseret omega-3 også en 100% bæredygtig kilde.

Den største ulempe ved plantebaseret omega-3 er, at det også indeholder omega-6. Omega-6 optager langt de fleste allerede i for store mængder i vores daglige kost, mens vi samtidig får alt for lidt omega-3.

Det skaber en ubalance i forholdet mellem omega-3 og omega-6, som burde være 1:1. Desværre er dette i dag 1:20. En ubalance som forskere mener har en del af skylden af den voksende forekomst af hjertesygdomme, fedme og kræft.

En anden ulempe er, at mange som benytter sig af plantebaseret omega-3 stadig er i omega-3 underskud. Det skyldes et tab af de vigtige omega-3 fedtsyrer, når de omdannes i kroppen og kun 5-10% af de vigtige omega-3 fedtsyrer optages. 

Fordele ved plantebaseret omega-3:

  • Bæredygtig kilde

Ulemper ved

plantebaseret omega-3:

  • Dårlig optagelse af omega-3 fedtsyrer betyder, at man stadig kan være i omega-3 underskud.
Nødder og plantebaseret kapsler
Har du spørgsmål eller kommentar til denne blog, vil vi meget gerne høre fra dig i kommentarfeltet forneden.

Med venlig hilsen,

Zaki Vithen
vipra – natural choices

Abonner på vores nyhedsbrev i dag

Du modtager ét nyhedsbrev om måneden med gode råd om sundhed, sunde opskrifter, særtilbud kun for abonnenter samt konkurrencer!

Tak for at du har valgt at abonnere på vores nyhedsbrev!