Er fedt sundt?

I mange år har vi fået at vide, at fedt er farligt. At for meget fedt i kosten vil føre til overvægt og forhøjet kolesterol, som giver en forhøjet risiko for udviklingen af hjerte-kar-sygdomme.

Sandheden er dog lidt en anden, fordi kroppen netop har brug for fedt via kosten. Læs mere forneden.

Naturligt og Bæredygtigt Omega-3

Naturligt & Bæredygtigt

For dig & vores natur

Spar op til 25% på alle ordre

Spar op til 30%

Opnå rabat på alle ordre

Du får altid Gratis fragt

Hurtig & GRATIS fragt

På alle ordre til pakkeshop

e-mærket for din sikkerhed

e-mærket webshop

- naturligvis!

Er fedt sundt?

af Josephine Felletoft

Din krop har brug for fedt. Men det er ikke alle typer fedt, der er lige sunde, og det er ikke ligegyldigt, hvilken slags man spiser. Langt de fleste danskere får for meget af det usunde fedt og for lidt af det sunde. Det har en stor betydning for risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdomme.

Hvad er fedt?

Fedt er et energigivende næringsstof ligesom protein og kulhydrat, som kroppen har brug for. Fedt indgår bl.a. i opbygningen af kroppens celler, og fedtstofferne i kosten hjælper på optagelsen af vitamin A, D, E og K.

De umættede fedtstoffer tilfører også kroppen livsnødvendige fedtsyrer. Det er derfor vigtigt, at man ikke kun er opmærksom på, hvor meget fedt man spiser, men også hvilken slags fedt.

Er Fedt Sundt?

Der er forskel på fedt

Fedtstofferne er en vigtig del af en sund og varieret kost. Der findes to overordnede fedtsyrer, nemlig mættede og umættede.

Skjult og synlig fedt

Meget af det fedt vi spiser, kan ikke ses, da det findes i den mad, vi køber. Det er f.eks. kager, ost, pålæg og kød. Det kaldes derfor skjult fedt. Det synlige fedt er de rene fedtstoffer som smør, blandingsprodukter og planteolier.

Mættede fedtsyrer findes i både animalske-og vegetabilske fødevarer, men især i mejeriprodukter og kød. Nogle få vegetabilske fødevarer indeholder også en høj mængde af mættet fedt, eksempelvis kokosolie.

Umættede fedtsyrer, som omfatter de livsnødvendige Omega-3 og Omega-6 fedtsyrer, finder man i fede fisk, bløde margariner samt planteolier.

Ca. 1/3 af det fedt vi spiser, kommer fra fedtstoffer i form af blandingsprodukter, smør, margarine, olie, svinefedt og lignende. Resten spiser vi skjult i f.eks. kager, kød, ost og mælk.

For meget fedt medvirker til, at alt for mange er overvægtige og dør af hjerte-kar-sygdomme, kræft og diabetes. Tre af de officielle kostråd sætter fokus på mættet fedt, og lyder derfor således:

  • Vælg magert kød og kødpålæg
  • Vælg magre mejeriprodukter
  • Spis mindre mættet fedt

En tommelfingerregel siger, at 25 til 30 gram smør, margarine eller olie i alt om dagen er nok. Det svarer til ca. to spiseskefulde. Det gælder både fedtstof på brød og i madlavning som til stegning, sovs, salatdressinger mm. Mængden afhænger af, hvor stort energibehov man har, og hvor meget fedt ens kost ellers indeholder.

Nordic Nutrition Recommendations (NNR) anbefaler, at fedt udgør 25-40 % af det samlede daglige kalorieindtag foruden kulhydrat og protein, hvor indtaget hovedsageligt bør komme fra det umættede fedt og kun 10 % må komme fra det mættede. Fedt er hverken farligt eller ufarligt i de rigtige mængder, og sundt for hjerne og kroppen generelt hvis man prioriterer de umættede fedtsyrer.

Kilder:

www.altomkost.dk og Fødevarestyrelsen

Jørgensen, I.M., Holmquist, N., 2014. Ernæringsfysiologi: en grundbog. Munksgaard Danmark, Kbh.

Nordic nutrition recommendations 2012., 2014. . Nordic Council of Ministers, Place of publication

Bæredygtig Omega-3 fra Krill

Er Light Produkter Farlige?

Påstandene omkring lightprodukter er mange, men hvad er rigtigt?

Bedst i test af krill olier 2019

5 ting du skal vide hvis du faster

Alt hvad du skal vide hvis du vil faste, som del af en slankekur?

Hvad er omega-3 godt for?

Hvad er fosfolipider?

Hvad gør fosfolipider til noget specielt i forhold til andre omega-3 fedtsyrer?

Abonner på vores Nyhedsbrev om Sundhed

Modtag gode råd og artikler om sundhed fra vores helt egen ernæringsekspert én gang om ugen samt sunde opskrifter og meget mere. Abonner nu.

vipra | natural choices ApS

Kosttilskud skal altid være 100% naturligt, have høje værdier og give det bedste resultat for dig. Derudover skal produkterne være helt rene og fri for skadelige stoffer, 100% bæredygtigt og så skånsomt for vores miljø som muligt. Det synes vi i hvert fald.

Vi er naturligvis e-mærket
Trust Ecommerce Europe

Betalingsmuligheder

Betal med DanKort, Visa, MasterCard, Maestro og MobilePay
Hurtigt check-ud med Google Pay