6 grunde til hvorfor
søvn er vigtigt for dig

6 grunde til hvorfor nok søvn er vigtigt for dig

Søvn er utroligt vigtigt for dig og dit helbred og ydeevne. Det er lige så vigtigt, som at drikke vand, spise og motion. Desværre, er det langt fra alle, som får nok søvn dagligt

 

#1. For lidt søvn kan gøre dig overvægtig

For lidt søvn eller dårlige søvn vaner hænger sammen med øget vægt og overvægt. Undersøgelser har vist at personer som sover for lidt oftest, er overvægtige sammenlignet med personer får nok søvn. Faktisk er for lidt søvn en af de største faktorer for overvægt*.

En større undersøgelse af børn og voksende, i dagligt søvnunderskud, viste at børn havde 89% og voksende havde 55% øget risiko for overvægt**.

Effekten af søvn på øget vægt antages at være grundet af flere faktorer, herunder hormoner og motivation til motion. Forsøger man at tabe sig, er kvaliteten af søvn derfor afgørende***. *Kilde 1, **kilde 2, ***kilde 3.

Kvinde som sover og får nok søvn

#2 Færre kalorier indtages af folk som sover nok

Dårligt søvn påvirker hormoner, som regulerer din appetit. De personer som får tilstrækkelig søvn, har tendens til at spise færre kalorier end dem, som ikke gør det.

For lidt søvn går ind og forstyrrer de daglige udsving i appetithormoner i kroppen og man mener at er med til at forårsage øget appetit.

Dette omfatter højere niveauer af ghrelin, et hormon som stimulerer appetit og reducerede niveauer af leptin, som er hormonet som undertrykker appetit. Kilde 1, kilde 2.

#3 Søvn kan forbedre koncentration og produktivitet

Søvn er vigtig for flere forskellige hjernefunktioner. God søvn styrker din evne til problemløsning og forbedre din hukommelsen. God søvn hjælper også din indlæringsevne, koncentration, produktivitet og ydeevne.

Alt sammen som er vigtigt for skolebørn, studerende, voksende i job og ældre. Evner der bliver påvirket negativt af søvn mangelKilde.

#4 For lidt søvn øger risikoen for hjertesygdomme og slagtilfælde

Vi ved fra undersøgelser at folk som sover mindre end 7-8 timer pr. nat er har en øget risiko for hjertesygdomme og slagtilfælde*. Vi ved, at søvnkvalitet og varighed af søvn har en stor effekt på vores helbred. *Kilde.

#5 Søvn forbedrer dit immunforsvar

8 timers søvn dagligt er med til at styrke dit immunforsvar og hjælpe nedsætte risikoen for at blive forkølet (voksne).

En undersøgelse* viste at personer som sov mindre end 7 timer, var næsten tre gange mere tilbøjelige for at blive forkølelet end dem, der sov 8 timer (voksne). *Kilde.

#6 Dårlig søvn er forbundet med øget inflammation

Søvn påvirker kroppens inflammatoriske reaktioner. For lidt søvn er forbundet med inflammatoriske tarmsygdomme og kan øge risikoen for tilbagefald af sygdommen.

En undersøgelse konkluderede, at patienter i søvnunderskud med Crohns* sygdom havde dobbelt så høj risiko for tilbagefald i forhold til patienter, som fik nok søvn. *Kilde

Hvis vi ønsker en god mental og fysisk sundhed, at kunne lære og have en god præstation, så er det vigtigt at vi husker at få vores søvn. Det har en stor betydning for dig.

Del gerne dette blog artikel. Har du en kommentar, så er du mere end velkommen til at skrive til os.

 

Zaki Vithen
vipra | natural choices

Abonner på vores nyhedsbrev i dag

Rabatkoder, produktnyheder, tilbud og artikler om sundhed højst én gang om måneden!

Tak for at du har valgt at abonnere på vores nyhedsbrev!